Sosyal Psikoloji Deneyi -Robbers Cave Experiment Nedir?
Robbers Cave deneyi, Oklahoma devlet parkında 11 yaşındaki erkek çocuklardan oluÅŸan iki grupla yapılmıştır.Bu deneyin kurgulayıcıları da bir Türk bilim adamı Muzaffer Sherif`ve eÅŸi Carolyn Wood Sherif`dir.Deney aracılığıyla ayrımcılık ve ötekileÅŸtirmenin bir toplumda ne kadar kolayca tetiklenebileceÄŸi, farklı gruplar arasında düşmanlığın nasıl büyük bir hızla büyütülüp çatışma çıkarılabileceÄŸi ortaya konmuÅŸtur.Gerçekçi çatışma teorisi – Robbers cave deneyi, grup ve gruplar arası davranış konusunda akla gelen ilk deneylerdendir.
Muzaffer Sherif, kişinin kendi başına ulaşamayacağı türden hedefleri elde edebilmek için diğer insanlarla iş birliğine gittiğini öne sürer.Bu sebeple de aynı hedefi elde etmek isteyen insanların karşılıklı olarak birbirine bağımlı hale geldiklerini savunur.Bu sürecin işlemesi ile de ortaya bir grup yapısı çıkar.Rol ve mevki ilişkilerinin, normların yerleşmesi demek olan grup yapısı, grubu kaba bir insanlar toplamından ayırır.
Psikolog Muzaffer Sherif ve ekibi 1949, 1953 ve 1954 yıllarında, aidiyet grupları olarak adlandırdığımız türden grupların ortaya çıkışını incelemek için aynı deney düzenini takip eden, ölçümlerini ve değişkenlerini değiştirdikleri bir dizi alan deneyi yürüttüler.Bu çalışmalar o yıllardan beri yaz kampı deneyleri olarak bilinir.Bu alan deneyinin sonuçları o güne kadar grup ve gruplar arası davranışla ilgili bütün teorileştirmeleri ve uygulanmakta olan yöntemleri baştan sona değiştirmiştir.
Bu araÅŸtırmada normal bir yaz kampı ortamında bulunan ve bir alan deneyine katıldıklarını bilmeyen, birbirlerini kamp öncesinde hiç tanımayan 11–12 yaÅŸ arası 1950’li yılların amerikası’nın orta sınıfından gelen 22 erkek çocuk denek olarak kullanılmıştır.Kamp müdürü ve yöneticisi Muzaffer Sherif baÅŸta olmak üzere kamp yöneticileri olarak bilinen araÅŸtırmacılar kamp faaliyetlerini; grup oluÅŸumu ve gruplar arası çatışma hakkındaki hipotezlerini sınayacak tarzda düzenlemiÅŸlerdir.
Muzaffer Sherif ve ekibinin yürüttüğü ilk iki deney, araÅŸtırmanın ilk safhasıdır.Bu safhada çocuklar kampta kendilerine arkadaÅŸ seçerler.Çocuklar bir arada yatıp kalkmışlar ve kiminle beraber çalışacağı ve arkadaÅŸlık kuracağı konusunda serbest bırakılmışlardır.Aslında araÅŸtırmanın bu safhası çocuklar arasındaki kiÅŸisel çekiciliÄŸin ortadan kalkması için düzenlenmiÅŸtir.Çünkü Muzaffer Sherif’e göre kiÅŸiler arası çekicilik, grubun oluÅŸmasında gerekli ve yeterli ÅŸart deÄŸildi.Bu sebeple bu deÄŸiÅŸkeni kendi bağımsız deÄŸiÅŸkenini etkilememesi için bertaraf etmesi gerekiyordu.Bunun için çocuklar arasındaki iliÅŸkiler bir anlamda sabitleÅŸtikten sonra aralarındaki çekiciliÄŸin derecesi ölçülmüş ve en iyi arkadaÅŸların 2/3’sinin bir baÅŸka grupta kalmasına dikkat edilerek çocuklar iki yatakhane arasında ikiye ayrılmışlardır.Yakın arkadaÅŸ olan çocukları ikiye ayırmaktaki amaç, araÅŸtırma sonuçlarının kiÅŸiler arası çekicilik ÅŸartlarına göre açıklanabilme ihtimalini ortadan kaldırmaktır.Ä°ki ayrı yatakhaneye ayrılan çocuklar daha önceki arkadaÅŸlarını hiç görmemiÅŸler ve birbirlerinden belli mesafede kamp yapmışlardır.Her iki grup kendilerine verilen iÅŸleri kendi grup üyeleriyle yapmışlardır.Grup içinde girdikleri karşılıklı etkileÅŸim sonucu daha önceden girmiÅŸ oldukları kiÅŸiler arası çekicilik kalıpları deÄŸiÅŸmiÅŸ ve en iyi arkadaÅŸlarını grup içinden seçmeye baÅŸlamışlardır.
1954’de yaz kampı deneyi, çocukların kendi içlerinde yemek piÅŸirme, kamp yapma, kanoları tepeden kıyıya indirme gibi kamp faaliyetlerini birbirinden ayrı yürüten iki ayrı yatakhanede kalan iki grup çocukla baÅŸlamıştır.Her grupta deÄŸiÅŸik üyeler birbirinden farklı rollere girmiÅŸ ve liderler ortaya çıkmıştır.Gruplar kendi normlarını, konuÅŸma argosunu ve takma isimlerini geliÅŸtirmiÅŸ ve kamptaki arazi sınırlarına çeÅŸitli adlar takmıştır.Bu arada grubun oluÅŸturduÄŸu kurallara ve normlara uymak istemeyen üyelerini hizaya sokmuÅŸlar, sosyal bir yapı oluÅŸturmaya baÅŸlayıp, grup olarak kendilerine isimler takmaya, gizli toplanma yerleri bulmaya ve kendilerine has bir lisan yaratmaya baÅŸlamışlardır.
Deney nasıl gerçekleşti?
"Kartallar" ve "Çıngıraklı Yılanlar" olarak isimlendirilen gruplar, ciddi bir savaşın içine girmekte gecikmemiÅŸler.Bir grup diÄŸer grubu aÅŸağılamaya baÅŸlamış.Rekabete dayalı aktiviteler düzenlendiÄŸinde ise, durum iyice hat safhaya varmış. birbirlerine “sinsiler”, “hileciler”, “sinir bozucular” gibi isimler takmaya, birbirlerinin bayraklarını çalmaya, çadırlarını yakmaya ve tehdit edici afiÅŸler asmaya baÅŸlamışlar.Muzaffer Sherif ve ekibi, daha da zor olanın bu grupları birleÅŸtirmek olduÄŸunu fark etmiÅŸler. Var olan düşmanlığı nasıl yok ederiz diye düşünmüş ve sinema, piknik gibi birlikte yapılabilecek sosyal aktiviteleri artırmayı denemiÅŸler.Fakat sonuç çok daha felaket olmuÅŸ.Tüm bu aktiviteler, itiÅŸ, kakış ve hakaretler ile sonuçlanmış.Muzaffer Sherif ve ekibi tarafından, kontrol edilemeyen bir canavar yaratılmış.Daha sonra, gruplar arası rekabetin herkesin zararına olacağı bazı durumlar yaratmayı denemiÅŸler.Gün boyu dışarıda olunduÄŸu bir zaman, yemek almak için ÅŸehir merkezine giden kamyon bilerek bozulmuÅŸ. izciler, kamyonu itmek ve çekmek için bir araya gelmek zorunda kalmışlar.BaÅŸka bir zaman, araÅŸtırmacılardan biri, uzak bir borudan gelen kampın su deposunu kapatmış.Ortak bir kriz ile karşı karşıya kalan izciler, gün bitmeden sorunu çözmek için, birlikte çalışmak zorunda olduklarını fark etmiÅŸler.Bir baÅŸka gün ise, grubun isterse film kiralayabileceÄŸini fakat kampın parası olmadığını söylemiÅŸler.Ä°zciler bu sefer, tek çözümün kaynaklarını birleÅŸtirmek olduÄŸunu fark ederek hep birlikte aralarında para toplayarak film kiralamışlar.
Ortak aktivitelerden bir süre sonra, yemeklerde gruplar karışık olarak oturmaya başlamış.En iyi arkadaşlarını sıralamaları istendiğinde, daha önce sadece kendi gruplarından kişilerin isimlerini vermiş olmalarına rağmen artık diğer gruptan isimler de söylemeye başlamışlar. Daha önce karmaşa yaratan tek otobüs ile seyahat etme durumu gerçek olmuş ve izciler aynı otobüs ile seyahat etme kararı almışlar.Hatta diğer grup arkadaşlarının parası yetmeyince, onlara aralarında para toplayıp milkshake ısmarlamışlar.
Bu sonuçlara göre:
Muzaffer Åžerif’e göre grup, birbirine kuvvetlice baÄŸlı üyelerin oluÅŸturduÄŸu dinamik bir sistemdir ve tek tek üyelerin toplamından farklı bir bütüne iÅŸaret eder.Ãœyelerin özellikleri grup özelliklerine (grup beraberliÄŸi gibi özelliklere) dönüştürülür.Dolayısıyla bu özellikler bireyler arası çekicilik düzeyinde ele alınamaz, bu düzeye indirilemez.Bu sebeple Sherif’e göre grup davranışını ortaya çıkaran gerekli ve yeterli ÅŸart ya da bir baÅŸka ifade ile belirleyici süreç, ortak bir hedefin elde edilmesinde karşılıklı birbirine bağımlılıktır.Yani grubun elde etmek istediÄŸi hedefi elde etme yolunda üyelerin birbirlerine bağımlı hâle gelmeleridir.Lig kupasını kazanmak için futbol takımındaki futbolcuların birbirlerine bağımlı hâle gelmeleri gibi ya da projeyi kabul ettirmek için birbirlerine bağımlı hale gelen araÅŸtırma takımı gibi.Grupta birbirine bağımlılığı ortaya çıkaran sürecin nasıl açıklanacağı belirgin deÄŸildir.Teoriye derinlemesine bakıldığında ise görülen bu sürecin çekicilik olduÄŸudur.Grup bireyin hedefine ulaÅŸmasına katkıda bulunduÄŸu ölçüde çekici gelmektedir.Bu sebeple, Sherif’in yaklaşımındaki temel süreç kiÅŸiler arası düzeyde olumlu etkileÅŸimdir.
Kaynaklar
1.Video-5 Minute History Lesson-https://www.youtube.com/watch?v=8PRuxMprSDQ
2.https://en.wikipedia.org/wiki/Realistic_conflict_theory
3.https://en.wikipedia.org/wiki/Muzafer_Sherif
4.https://en.wikipedia.org/wiki/Carolyn_Sherif