John Bowlby Deneyi - Bağlanma Kuramı
Mayıs 02, 2018
0
John Bowlby tarafından 1940'larda, Tavistock Clinic'de çocuklar üzerinde yaptığı gözlemler sonucu, bebeklerin temel gereksinimlerinin başında bir bağlanma nesnesi geldiği, bu bağlanma nesnesinin kaybı durumda bebeklerin 3 farklı türde tepki verdikleri, bu tepkilerin içerik olarak yetişkinlikte de aynen devam ettiği üzerinde duran bir kuramdır. Bu kuram ilişkilerin nasıl başladığını, neden sürdüğünü neden sürmediğini, insanların eş seçiminde hangi faktörlerden nasıl etkilendiklerini açıklamaya çalışır. Kurama göre önemli olan, bebeklikteki bakım sürecinin yöntemsel içeriğinin nasıl olduğudur.
Bakım süreci tutarsızsa bebek dış dünyaya güven geliştiremeyecek, kendisinin de yeterince sevilen bir canlı olduğuna inanamayacaktır. yetişkinlikte bu kişinin duygusal ilişkilerde hem kendisine hem de partnerine karşı güvensiz olması ihtimali yüksektir. Eşinin ya da herhangi birisinin kendisini yeterince sevebileceğine hiç bir zaman inanamaz, bu güven problemleri zaman zaman eşi aşırı kıskanma olarak da görülebilir. Tutarsız bakım yöntemi ile bakılmış bazı kişiler ise eşle bütünleşmek, içiçe geçmek ister bu durum da doğru tepkiyi ne zaman vereceği belli olmayan annenin yanından hiç ayrılmamak için ona yapışan çocuğun tepkilerinden yapı olarak çok farklı değildir. Bu kişilerin zihinlerindeki yöntemsel şemalar tutarsızlığa tanıdık olduğundan tutarlılık bu kişilere rahatsız edici gelir. Zaman zaman durgun suyu bulandırarak ilişki içinde durduk yere kavga/kıskançlık/gerginlik gibi problemler çıkarabilirler.
Bakım süreci tutarlı ise bebek ihtiyaçlarının önemli olduğuna dair bir fikir geliştirecek, bu fikir bir süre sonra kendine güvene dönüşecektir. dış dünyanın ihtiyaçlarına duyarlı iyi bir yer olduğu fikri ise başkalarına olan güveni oluşturacaktır. Bu kişinin yetişkinlikteki duygusal ilişkisinin dengeli ve güvene dayalı, psikolojik sorunlu dinamiklerden görece olarak arınık olması beklenir. [Detay bkz.[1]
Bu konuda farklı araştırmalarda yeterince yapılmıştır..Bebeklikteki anne(çoğunlukla)-çocuk iliskisinin kalitesinin ergenlige, ve dahi erken yetiskinlik ve yetişkinlikteki ilişki kurma stillerine yansımasını, ve öğrenilen bu stilin kişinin mevcut ilişkileri üzerindeki etkisini de konu alır.Bu alanda en önemli calisma, Mary Ainsworth isimli anneye ait Alandaki en önemli ve/ya bağlanma kuramına geniş yer veren calışmalardan birkaçı şunlardır:[bkz.kaynaklar [2.3.4.5.6.7.8.9.10]
Video Türkce altyazılıdır.videonun altındaki altyazıya tıklayınız !!
Kaynaklar,
1.http://www.psychology.sunysb.edu/attachment/online/inge_origins.pdf
2.ainsworth, m., & wittig, b. (1969). attachment and exploratory behavior of one year olds in a strange situation. in b. m. foss (ed.). determinants of infant behavior, vol. 4. london: methuen
3.collins, w. a., maccoby, e.e., steinberg, l., hetherington, e. m., & bornstein, m. (2000). contemporary research on parenting: the case for nature and nurture. american psychologist, 55, 218-232
4.grossmann, k., grossman, k., spangler, g., suess, g., & unzner, l. (1985). maternal sensitivity and newborns' orientation responses as related to quality of attachment in northern germany. monographs of the society fi~r research in child development, 50(1-2, serial no. 2091, 233-256.
5.harlow, h.f., harlow, m.k., & suomi, s.j. (1971). from thought to therapy: lessons from a primate laboratory. american scientist, 59, 538- 549.
6.hazan, c. & shaver, p.r. (1987). romantic love conceptualized as an attachment process. journal of personality and social psychology, 52, 511- 524.
7.kochanska, g. (1995). children's temperament, mothers' discipline, and the security of attachment: multiple pathways to emerging internalization. child development, 66. 597-615.
8.rothbard, j.,c., & shaver, p. r. (1994). continuity of attachments across the life span. in m.b. sperling & w. h. berman (eds.) attachment in adults: clinical and developmental perspectives (pp. 31-71). ny: guilford.
9.simpson, j.a., rholes, w.s. & nelligan, j.s., (1992). support-seeking and support- giving within couple members in an anxiety-provoking situation: the role of attachment styles. journal of personality and social psychology, 62, 434- 446.
10.waters, e., wippman, j. & sroufe, l.a. (1979). attachment, positive affect and competence in the peer group: two studies in the construct validation. child development, 50, 821- 829.
Tags