Mary Ainsworth Deneyi -The Strange Situation
BaÄŸlanma kuramı’nın babası John Bowlby ise anası da Mary Ainsworth’tur.
Ainsworth
1953-1955 yılları arasında Uganda’da kalmış. EÅŸinin görevi dolayısıyla
gitmek zorunda kalmışlar. Abla da buralarda boş oturacağıma bir çalışma yapmaya karar verip,
Afrikalı bebeklerin bağlanma örüntüsünü incelemeye karar verir. 1-24 aylık
bebeklerin anneleriyle olan etkileşimlerini gözlemek için ev
ziyaretleri yapmış. Ziyaretler 7 ay sürmüş.
çalışmanın sonunda 3 tip
bağlanma örüntüsü gözlenmiştir; güvenli, güvensiz ve henüz bağlanmamış
bebekler. Güvenli olarak bağlanan bebekler az ağlamakta ve annenin
varlığında keşfetme davranışında bulunmaktan memnun görünmektedirler. Güvensiz olarak bağlanmış bebekler anneleri tarafından tutulduklarında
bile daha sık ağlamaktadırlar ve daha az keşfetme davranışında
bulunmaktadırlar. Henüz bağlanmamış olan bebekler anneye karşı belirgin
olarak farklı bir davranışta bulunmamaktadırlar.
Sonra bir de
yabancı durum (ortam) çalışması yapmış. Keşfetme davranışının annenin
varlığı, annenin yokluğu ve diğer durumlar tarafından nasıl
etkilendiğini gözlemek için oluşturulmuş bir çalışma modelidir. Bebeğin
yabancı bir çevreyi keşfetmek için anneyi güvenli üs (secure base)
olarak kullanabilmesini gözlemek için oluşturulmuştur. Ainswort, yabancı
durum çalışmasında 56 ailenin bebeği ile çalışmıştır. 23 kişilik
bir alt örneklemi, doğduklarından beri boylamsal olarak gözlenen
bebekler oluşturmuştur. Bu bebekler yabancı durum çalışmasına
alındıklarında 51 haftalıktı. 33 kişiden oluşan ikinci alt
örneklemi de bağımsız başka bir çalışmadan alınan ve 49 haftalık olan
bebekler oluşturmaktaydı. Yabancı durum, bütün bebekler için standart
bir sırayla izlenen sekiz aşamadan oluşmaktaydı. Deney odası, 9x9
ayaklık büyüklükte bir odaydı. Odanın sonunda, çocuğun sandalyesi vardı
ve bir oyuncak yığınıyla çevrilmişti. Odanın sonunun yakınında, anne
için bir sandalye vardı ve tam karşısında kapının yanında da yabancı
için bir sandalye vardı. sekiz aşama şu şekildeydi:
Aşama 1: Anne, bir gözlemcinin eşliğinde bebeği odaya getirir ve sonra gözlemci odadan çıkar.
Aşama 2: Anne bebeği yere koyar ve sandalyesine oturur. Bu aşama 3 dakika sürer.
AÅŸama
3: Tanıdık olmayan bir yabancı içeri girer. 1 dakika sessizce oturur,
sonra bir dakika anneyle sohbet eder ve sonra yavaÅŸ yavaÅŸ bebeÄŸe
yaklaşır ve ona bir oyuncak gösterir. 3. dakikanın sonunda anne
görülmeyen bir şekilde odadan çıkar.
AÅŸama 4: EÄŸer bebek mutlu bir
şekilde oyunla meşgul olursa, yabancı katılımcı olmaz. eğer pasif
kalırsa, bebeğin ilgisini oyuncaklara çekmeye çalışır. eğer bebek
rahatsızlık, sıkıntı duyarsa, yabancı onun dikkatini başka bir yöne
çekmeye ya da onu rahatlatmaya çalışır. Eğer bebek rahatlayamıyorsa, bu
aşama kısa kesilir. aksi taktirde üç dakikanın sonuna kadar sürdürülür.
AÅŸama
5: Anne içeri girer ve bebeğin hareketlenmesini ve kendisine spontan
bir tepki vermesini sağlamak için kapıda bekler. Daha sonra yabancı
görülmeyen bir şekilde odadan ayrılır. Anne çocuğu rahatlatarak tekrar
oyuncaklarla oynamasını sağlar ve tekrar çıkar. Bu kez durakladıktan
sonra bebeğe hoşçakal der öyle çıkar.
Aşama 6: Bebek üç dakikalığına yalnız başına bırakılır. çok fazla sıkıntı yaşarsa bu aşama kısa kesilir.
AÅŸama
7: Yabancı içeri girer ve bebeğe dördüncü aşamada olduğu gibi davranır. Bebeğin duyduğu sıkıntı ve rahatsızlık fazla olursa bu aşama kısa
kesilir.
Aşama 8: Anne geri döner, yabancı odadan çıkar ve sonra tekrar bir araya gelmeleri gözlenir, durum burada sonlandırılır.
Bu aşamaların sonunda 5 ayrı davranış sınıfına göre puanlama yapılır.
1. Yakınlık ve temas arama davranışları: Yaklaşma ve anneye tırmanma gibi
aktif ve etkin davranışları, uzanmak ya da yaslanmak gibi aktif
davranışları, ağlama gibi sesli işaretler ve kısmi yaklaşmalar gibi
niyetli eylemleri içermektedir.
2. Teması sürdürme davranışları: Bebeğin teması sağladıktan sonraki davranışlarına aittir. Yapışma,
kucaklama, sıkıca tutma; direnme durumunda yapışma davranışı daha da
yoğunlaşır. eğer teması kaybederse, geri döner ve uzanır, tırmanır ve
sesli olarak protesto eder.
3. Yakınlıktan ve etkileşimden kaçınma
davranışları: genellikle yakınlık, karşılama ortaya çıktığında görülür.
bir yetişkin içeri girdiğinde ya da bebeğin dikkatini bir şeye çekmeye
çalıştığında bebek onu daha az izler ve daha uzaktan etkileşimde
bulunur.
4. Temas ve etkileşime direnme davranışları: Bebekle temas
kurma arayışında olan yetişkine öfke duyma, itme, vurma ya da yetişkini
tekmelemede kararsız kalma davranışlarını içerir.
Bu dört tür
davranış, anne ile etkileşimin olduğu 2,3,5,8. aşamalarda ve yabancıyla
etkileşimin olduğu 3,4, ve 7. aşamalarda puanlanmaktadır.
5. Arama
davranışı: ayrılma aşamaları olan 4,6 ve 7. aşamalarda puanlanır. bu
davranışlar, anneyi kapıya doğru izleme, kapıyı açmaya çalışma, kapıya
vurma, kapıya bakma, annenin boş sandalyesine doğru gitme ya da ona
bakma davranışlarını içermektedir.
Ainsworth’un yabancı durum çalışmasının sonuncunda üç tür baÄŸlanma stili olduÄŸu bulunmuÅŸtur.
Kaçınan
tip: yabancı durum çalışmasındaki ikinci aşama boyunca, ayrılma öncesi
aşamada bu çocuklar, annenin odanın içindeki konumuna göreli olarak
kayıtsız kalmaktadırlar ve duygusuz görünmektedirler, oyundaki
oyuncaklarla üstünkörü oynamaktadırlar. Anne odadan ayrıldığında belirli
bir rahatsızlık göstermemektedirler. Anne geri döndüğünde, anneyle
temas kurmaya çalışmamakta ve bazı kaçınma belirtileri (örneğin
annesinin ona bakmasını önlemekte ya da başını başka yöne çevirmektedir)
göstermektedirler.
Güvenli bağlanan tip: ikinci aşama boyunca, bu
çocuklar oyuncaklarla mutlu bir şekilde oynamakta ve kendinden emin bir
şekilde yeni çevreyi keşfetmektedirler. Üçüncü ve dördüncü aşamalar
boyunca, anne odadan ayrıldığında ve yabancıyla kaldığında şiddetli bir
rahatsızlık ya da sıkıntı göstermemektedirler. Anne geri döndüğünde,
anneyi olumlu olarak karşılamaktadırlar. Anne ikinci kez odadan
ayrıldığında (altıncı aşama) uygun düzeyde rahatsızlık göstermektedirler
ve bu durumda oynama ve keşfetme azalmaktadır. annenin ikinci kez
dönüşü üzerine rahatlamak için anneye gitmekte, göreli olarak çabuk
sakinleştirilmekte ve sonra oyuna yeniden başlamaktadırlar.
Dirençli
tip (buna kaygılı/kararsız da deniyor): bu çocukların, ikinci aşama
boyunca alt üst olmaları oldukça muhtemeldir ve bu aşamada keşfetmeyle
ilgilenmezler. Annelerine karşı yönelimleri kararsızdır; annenin gidişi
üzerine büyük sıkıntı ve rahatsızlık gösterirler. Annenin geri dönüşünde
bebeği rahatlatmak oldukça zordur. anneye koşar, ama annenin avutmasını
reddeder. aabancıyla etkileşimde bulunmaz ve anneyle etkileşimleri de
çok kısa bakışları içerir.
Kaynaklar,
http://www.psychology.sunysb.edu/attachment/online/inge_origins.pdf
ainsworth, m., & wittig, b. (1969). attachment and exploratory
behavior of one year olds in a strange situation. in b. m. foss (ed.).
determinants of infant behavior, vol. 4. london: methuen
* Please Don't Spam Here. All the Comments are Reviewed by Admin.