Yedi Uyurlar Mitolojileri ve Kökenleri

0
Bildergebnis für seven sleepers of ephesus 
Yedi Uyurlar Mitolojileri ve Kökenleri
"Yedi Uyurlar" olarak da bilinen bu hikayenin kökeni hristiyanlara ait olan (Seven Sleepers of Ephesus) bir efsaneden kaynaklanmaktadır. Bu efsaneden ilk bahseden 451-521 yılları arasında yaşamış olan Hikâyenin en eski versiyonu, kayıp bir Yunanca kaynaktan aldığını söyleyen Süryani râhip Suruçlu Yakup'a aittir.[kaynak]
Bu efsaneden bahseden bir başka hristiyan ise yine Süryani kaynaklarından hareketle efsaneyi anlatan Aziz Gregory of Tours'dur (538-594). 
Diyakoz Pavlus (y.720-799) (Historia Langobardorum’da) çizer. En iyi bilinen Batı sürümü Jacopo da Varazze'nin Legenda aurea (Altın Efsâne) eserinde yer alır. 
Yahudilerde Talmud`da ve Mahabharata'dada bulunuyor
Bir insanın uzun süre uykuya dalması ve yeniden uyanmasıyla ilgili çok daha eski anlatımlar da bulunmaktadır; hint kutsal kitaplarından Mahabharata'da "Yedi kişinin, peşlerinde bir köpek olduğu halde inzivaya çekilip krallığa ve dünyaya yüz çevirdikleri" anlatılır. Yahudilerin efsane ve masal kaynaklı Talmud anlatımlarına göre yahudi bilgin Honi ha-M'agel 70 yıllık bir uykudan sonra uyanmıştır. [kaynak]
Yunan mitolojisinde Epimendies ise efsaneye göre tanrı Zeus için bir mağarada 57 yıllık bir uykuya dalmıştır.Bu uykudan uyandığında Zeus tarafından kendisine verilen öngörü yeteneğine sahip olur.[kaynak]
Bildergebnis für yedi uyurlar 
Hristiyanlık’taki mitolojisi
Bu efsane Hıristiyanlıkta “yeniden dirilme” inancının kanıtı olarak gösterilmektedir.
Anlatılana göre Decius (Dakyus) zamanında yedi veyâ sekiz Hristiyan genç, devrin putperest inançlarına kurban edilmekten korkarak yaşadıkları yerin yakınlarındaki bir mağaraya sığınırlar ve üzerleri kapatılır. Orada mucizevî bir uykuya dalarlar.Bu kişilerin adları bir rivâyete göre Maximilian, Iamblicus, Martinian, John, Dionysius, Exacustodianus ve Antoninus'tu. Başka kaynaklarda başka isimler rivâyet edilir. Bu mağaraya gelen askerler şaşkınlık içinde geri dönerler. Bunun üzerine komutanları mağara girişinin taş ve harçla kapatılmasını emreder. Burada "Yedi Kâfir’in ölüme terkedildiklerini" bildiren bir levha bırakarak giderler.
Yedi Uyurlar'ın üzeri kapatıldıktan yaklaşık 184,200, veyâ 230 sene sonra mağaranın yer aldığı arsanın maliki, işçileriyle birlikte mağara girişini açar ve Yedi Uyurlar ile karşılaşır. Iamblicus, şehre ekmek almaya gider ve Meryem oğlu İsa'nın adının şehirde serbestçe anıldığını fark eder. Decius (Dakyus) zamanından kalma paralarla alışveriş yapmaya çalışır. Psikoposun karşısına çıkarılırlar. Hikâyelerini dinleyen piskopos, bunun bir mûcize olduğunu dile getirirHristiyanlar tarafından kabul edilen hikâyedeki mağara, Selçuk ilçesindeki Efes antik şehrinin yakınlarındaki Panayır Dağı eteklerinde bulunmaktadır. Bu mağaranın üstüne bir kilise yapılmış hâli 1927-1928 yılları arasındaki bir kazıda ortaya çıkarıldı. Kazıda 5. ve 6. yüzyıla ait mezarlar bulundu. Yedi Uyurlar’a ithaf edilmiş yazıtlar hem mezarlarda, hem de kilise duvarlarında bulunmaktadır.[kaynak
Bildergebnis für seven sleepers of ephesus 
İslam'da Yedi Uyurlar
Gençler, Allah'tan başka ilâhlara tapan bir hükümdarın zamânında yaşıyorlar, halkın çoğunluğu da hükümdarın âdeti üzereydi. Bir rivâyete göre bu gençlerden altısı sarayda görevli, hükümdara yakın kimselerdi ve hükümdarın müşâvere heyetindeydiler. İmparatorun putperest olduğu, putperestliği kabul etmeyen bâzı insanları yakalatıp öldürttüğü ve bir ihbar üzerine saraydaki putperest olmayan gençlerin durumlarını öğrendiği anlatılır. Hükümdar, onları çağırıp tehdit eder, onlarsa inançlarından ayrılmak istemezler. Aksine onu inançlarına davet ederler. Hükümdar, onlara eski günlerine dönmeleri için zaman tanır. Gençler, inançlarını korumak için şehre yakın bir dağ yönüne giderler. Yolda giderken Kefeştetayyuş ismindeki bir çoban ile çobanın Kıtmir isimli köpeği de onlara katılır (Köpeğin ismi bir rivayette Himran olarak geçmektedir).Dağda çobanın gösterdiği bir mağaraya girerler, dua ederek merhamet dilerler. Hükümdar gençleri sorar, kaçtıklarını ve mağaraya sığındıklarını haber alıp adamlarıyla mağaraya gider. Mağaranın ağzını kapattırır. İnanca göre gençler ölmez, yüzyıllar boyunca uyumaya devam ederler. Kehf Sûresi'nde bu süre 309 (hicrî) yıl olarak geçer. Bu sürenin sonun ilâhi bir sevkle uyandırılırlar. Ne kadar zaman geçtiğini bilmezler, ancak çok az uyuduklarını zannederler. Acıktıkları için bir arkadaşlarını şehre yiyecek getirmesi için göndermeye karar verirler. Bu kişinin adı Yemliha’dır ve onun kılık değiştirerek hâlini kimseye bildirmeden gidip gelmesini söylerler. Yemliha şehre geldiğinde çok değişmiş bir şehir bulur ve geçen zamanın farkına varır; o zamanın hükümdarının yanına götürülür. İnanca göre bu hükümdar gençlerin dinindendir. Başlarından geçenleri hükümdara anlatır. Daha sonra gidip arkadaşlarına haber verir. Bunun üzerine hepsi tekrar uykuya dalarlar. Halk, onların uyudukları mağaranın girişine bir mescid yapmaya karar verirler. Bildergebnis für yedi uyurlar 
Ürdün Versiyonu
Bahsi geçen kişiler Philedelphia, (Bugünkü Amman) şehrinin soylularıdır. Liderleri Maximillian, o sırada şehri ziyaret eden Roma İmparatoru Hadrianus’a başkaldırır ve put tanrıları reddederek sadece Nuh’un, Musa’nın, İbrahim’in ve İsa’nın Tanrı’sının tapılmaya değer olduğunu söyler. İmparator idam edilmelerini emreder.
Kapatıldıkları zindandan kaçarlar ve sığınacakları bir mağara bulup sığınırlar. Kral mağaranın girişine duvar örülmesini emreder. Yedi Uyurlar yıllarca burada kalırlar.
300 yıl kadar sonra uyandıklarında, Maximillian’ı şehre yiyecek almak üzere gönderirler.
300 sene önceki paradan şüphelenen fırıncı onun bir hazine bulduğunu zanneder ve bunu kendisiyle paylaşmazsa onu ele vereceğini söyler.
Askerler gelir Maximillian’ı yetkililere götürürler. Yetkililer ilk önce ona inanmasalar da daha sonra ikna olurlar ve bunu bir mucize sayarlar.
Ülkemizde Afşin, Selçuk, (Efes), Lice ve Tarsus'da bulunan mağaralardan en sık ziyaret edileni Tarsus'daki Ashab-ı Kehf olarak biliniyor. Ayrıca Adana'da 'Yedi Kardeşler' adında bir türbede mevcut.
Mitoloji ve destan
Mitoloji ve destanı karıştırıyoruz genellikle.Yedi uyurlar 300 yıl uyuyor yaşlanmıyorlar, yemek yemiyorlar,su içmiyorlar, tuvalete gitmiyorlar, kemikleri kireçleşmiyor vs ve diğer sorun sağa veya sola doğru uzun süre yatınca kan gitmez uyuşur ve sonrada ölür.Aç ve susuz 300 yıl hayatta kalmak fazla fantastik.Mezarda yatmakla farklı birşey değil.Günümüzde olsa iskeletleri bulunurdu.Onlar uyurken mağarada böcekler,haşereler veya yılan gibi hayvanlarda musallat olmuyor.Köpekleri olan Kitmir bekçilik yapması gerekirken birliktemi uyuyor bahsetmiyor.Resmen zamanda yolculuk yapılıyor.Mitolojiler anlam veremediğimiz olaylara uydurma senaryo yazmaktır.Buda fizik ve doğa bilgimizin doğru dürüst olmadığı dönemlerden gelir.Günümüzde fizik kurallarına aykırı birşey artık yasanmıyor.Bu zaten yeterli kanıttır.Yunan Tanrılarına bakınca aynı mitolijileri görürüz.Zaten Kuran`da bile olay nerde,ne zaman ve kaç kişi olduğu  yazmıyor.(Kehf Suresi 22 )
İhsan Eliaçık, geleneksel inanışta önemli yeri olan Ashab-ı Kehf olayında 300 yıl uyumanın sözkonusu olmadığını belirterek, " Kur'an bunu söylemiyor, halkın dedikodusunu aktarıyor" dedi.[kaynak]
 
Anubis ve Kitmir
KEHF/18 "Onları sağa sola çevirirdik. Köpekleri de mağaranın girişinde ön ayaklarını uzatmış yatmakta idi. Onlar 300 yıl kadar uyudu."
Yoksa mağara girişindeki köpek, eski Mısırda tapınak girişinde bekleyen çakal başlı Anubis`i mi işaret ediyordu? Eski Mısır'da çakal başlı Anibus ölümle beraber anılıyordu ve görevi tüm ölüleri korumak ve yüceltmekti. Ölüleri tekrar hayata döndürdüğüne de inanılan Anibus mezarların başında, tapınak girişinde veya duvar resimlerinde "ön ayakları uzatılmış" çakal, köpek benzeri bir hayvan olarak da resmediliyordu.
[kaynak
7 ruh mitolojisine göre Kesta, Hapi, Tuamutef, Qbhsenuf, Maa-atef, Kheribeqef ve Heru-khenti-en-ariti olan "yedi ruhlar" ile Anubis Osiris'in cesedinin koruyucuları olarak tayin edildi.Osiris'i mumyaladığı için mumyalama tanrısı olmuştur.[kaynak]
Ayrıca Anubis bizde bilinen ismi ile mahşer günü ruhu tartan tanrıdır. Terazisinde ölünün ruhunu temsil eden kalbi ile Adaletin tanrıçası Ma'at' ın tüyünü tartar. İyi birinin kalbi tüye karşı hafif gelir ve ölünün ruhunu gök yüzüne bir daha doğması için gönderir. Eğer kötülük yapmış biri ise tüy hafif gelir ki bu durumda o kişinin ruhu yer altı ülkesine yılanlara gönderilir. Bu da sonsuz azap demektir.[kaynak]
Osiris,  Set, Nephthys ve İsis’in kardeşiydi, aynı zamanda İsis’in kocasıydı. Horus, İsis'ten oğluydu. Bir hikâyeye göre Nephthys, İsis gibi davranarak ve Osiris’i baştan çıkarmış ve Anubis’i doğurmuştur.[kaynak]
Böylelikle 5+1(Anubis) sonucu ortaya çıkıyor.Ayettede bahsedilen 5+1 ve 7+1 konusu bu olabilir.[kehf 22]
Tanrılar ve ruhlar arasındaki senaryo ve hikaye farkından kaynaklı bir durum olması muhtemel.Zira 300 yıl uyuduktan veya öldükten sonra uyanan ancak tanrılar olabilir.
Aynı şekilde hristiyanlık`tada 7 kutsal ruh bulunuyor.Alttaki videoda izleyebilirsiniz.
Kaynaklar,
1.http://orion.mscc.huji.ac.il/symposiums/13th/papers/Horst.pdf
2.https://en.wikipedia.org/wiki/Honi_ha-M%27agel
3.https://en.wikipedia.org/wiki/Epimenides 
4.https://tr.wikipedia.org/wiki/Ash%C3%A2b-%C4%B1_Kehf 
5.http://www.revizyondergi.com/2014/11/yedi-uyurlar/ 
6.http://www.haberyuzdeyuz.com/guncel/ashab-i-kehfte-300-yil-dedikodudur-h10398.html 
7.Book-An Order Outside Time: A Jungian View of the Higher Self from Egypt to Christ-Pdf link
8.http://www.reshafim.org.il/ad/egypt/religion/anubis.htm
9.https://en.wikipedia.org/wiki/Anubis 
10.https://en.wikipedia.org/wiki/Osiris 
11.Video- https://www.youtube.com/watch?v=NGwAHSBws5E
Tags

Yorum Gönder

0 Yorumlar
* Please Don't Spam Here. All the Comments are Reviewed by Admin.
Yorum Gönder (0)
Our website uses cookies to enhance your experience. Learn More
Accept !