Metafizik Nedir?-Metafizik Bilimsel Midir?

0

Meet the high school winners of U of T's Aristotle Contest (and read their  philosophy essays)Metafizik Nedir?-Metafizik Bilimsel Midir?

20. yüzyıl öncesinde Metafizik

Metafizik, en büyük felsefi eserlerden biri olarak kabul edilir. Yunanlılar, Müslüman filozoflar, skolastik filozoflar ve hatta Dante gibi yazarlar üzerindeki etkisi görülmektedir.

Metafizik’in felsefe tarihinde uzun bir geçmiÅŸi vardır. ‘Metafizik’, zaman zaman ontolojinin alanında, zaman zaman da epistemolojinin alanında ele alınmıştır. Metafizik sözcüğü felsefeye, Aristoteles’in yapıtları düzenlenirken duyulan ihtiyaç sonunda girmiÅŸtir. MetafiziÄŸin tartışmalı bir kavram olmasında Aristoteles’in metafizik’i hakkında yapılan yorumların etkisi büyüktür.Aristoteles'in eserlerinin M.S birinci yüzyılda Ä°skenderiye'deki bilginler tarafından düzenlenmesinin ardından metafizik sözcüğü ilk kez, “Fizikten sonra gelenler” anlamında, Aristoteles’in bir kitabını adlandırmada kullanılmıştır. Bu kitapta, Aristoteles’in tabiriyle, “ilk felsefe”den söz 🔗edilmektedir. Aristoteles’te “ilk felsefe”nin konusu, “varlık olmak bakımından varlık” ve “varlığa özü gereÄŸi ait olan ana nitelikler”dir.
OrtaçaÄŸ’da, ‘metafizik’teki ‘fizik’ doÄŸa olarak, ‘meta’ da ‘öte’ (trans) olarak anlaşılmıştır. Böylece ‘metafizik’ doÄŸayı aÅŸan, doÄŸadan varlıkça ve deÄŸerce üstün olanların araÅŸtırılması anlamına gelmiÅŸtir. bunun kaynağında plotinos’un dizgesinin temeline aldığı varlık hiyerarÅŸisi vardır. buna göre, varlıklar -deÄŸerce- üstün olandan deÄŸersiz olana doÄŸru bir sıra içindedir.Bu üstün alanının araÅŸtırılması “doÄŸa-üstü” anlamı verilen ‘metafizik’e bırakılmıştır. Kavrama ortaçaÄŸ’da yapılan bu yükleme, daha sonraki dönemlerde de etkisini sürdürmüştür. 🔗Francis Bacon, metafiziÄŸi “ilk felsefe”den ayırır. ona göre, ‘metafizik’ , “form ve amaç nedenini” araÅŸtıran bir 🔗doÄŸa bilimidir. Bacon, metafiziÄŸi tanımlarken “doÄŸaüstü” varlıkların veya “varolanın ötesinin” araÅŸtırılmasını söz konusu etmemiÅŸtir. 

Ancak, 🔗Descartes, “ilk felsefe”nin kapsamına “Tanrının varlığı”nı ve “ruhun özünün bilinmesi”ni de 🔗sokar. Descartes’ın bu yaklaşımı Kant’a kadar geçen süreçte etkili olmuÅŸtur.
18. yüzyılda 🔗Thomas Hobbes, metafiziÄŸin ‘nedenler’i araÅŸtıran alan olduÄŸu görüşünü 🔗eleÅŸtirmiÅŸtir. Hobbes’a göre ‘neden’ yalnızca madde ile ilgilidir. Buradan, Hobbes’un ‘metafizik’i “doÄŸaötesi” olarak anlamlandırdığını anlıyoruz.Locke’un gerçeÄŸin yapısı yerine insanın anlama yetisini araÅŸtırma alanı seçmesi, metafiziÄŸin bilgi kuramına baÄŸlı bir ÅŸekilde tartışılmasının yolunu 🔗açmıştır. George Berkeley, nedenlerin, cisimsel olmayan ÅŸeylerin, ÅŸeylerin var oluÅŸunun ve hakikatinin araÅŸtırılmasını ‘metafizik’e 🔗bırakır.
‘Metafizik’ 🔗David Hume’da epistemolojik bir çerçevede ele alınır ve bulanık ve karışık akıl yürütmelere ad olur. Ona göre, bu akıl yürütmelerden oluÅŸan bulanık felsefe doÄŸru akıl yürütmeler yoluyla yıkılmalıdır.Kant’la birlikte metafizik bir konu alanı olmaktan çıkıp bilgikuramsal bir sorun durumuna gelmiÅŸtir.
🔗Immanuel Kant, böyle bir bilimin olanaklılığı ve nasıllığı üzerinde durur. sonunda vardığı sonuç, ‘metafizik’ denilebilecek bir bilimin olabileceÄŸi ve bunun “🔗sentetik a priori” önermelerden oluÅŸması 🔗gerektiÄŸidir.
19. yüzyılda Fichte, metafizik ile felsefeyi aynı sayar ve onu deneylerin temeline iliÅŸkin öğreti olarak 🔗açıklar.Engels’te metafizik bir “düşünce biçimi” ve “açıklama yöntemi”dir Engels, metafiziÄŸe olumsuz bir anlam yükler ki bu yükleme 20. yüzyılda metafiziÄŸe olumsuz bakan tutuma 🔗kaynaklık edecektir.

Wilhelm Dilthey, deneyin göreliliği nedeniyle metafiziği bilim olarak 🔗kabul etmez. Ancak büsbütün yadsımaz da.
19. yüzyılda bilimlerde sağlanan gelişmeyle birlikte metafizik, bilimin dışında, sanatın ve/veya dinin yanında görülmeye başlandı.

Metaphysics 120. yüzyıl: Heidegger’de metafizik
Düşünme kavramının anlamı

Öncelikle Martin Heidegger’in birçok kavramı açıklamada ‘düşünme’den yola çıktığını söylemek gerekir. Bu düşünme nin özünü anlayabilmek için, insanın varlık ile iliÅŸkisini sürekli göz önünde bulundurmak gerekliliÄŸi 🔗vardır.Heidegger’e göre, varlık ile insan arasında kopmaz bir baÄŸ vardır; bu baÄŸ “düşünme”den bağımsızdır ama “düşünme” tarafından gerçekleÅŸtirilir. Düşünme etkinliÄŸi de varlık ile insan arasındaki iliÅŸkiyi gerçekleÅŸtirmeye yöneliktir. Sözü edilen düşünmenin hep varlıkla iliÅŸkili olarak ele alındığı gözden kaçırılmamalıdır.Ä°nsana düşen ödev, düşünme etkinliÄŸini yerine getirmektedir. Heidegger’in yakındığı bu tür düşünmenin (düşünürce düşünme) “Metafizik tarihi” içinde çoktan terk edilmiÅŸ olduÄŸudur. Bu terk ediliÅŸten sonra, düşünme “teknik” bir düşünüşe dönüşmüştür.Düşünmenin teknik’e dönüşmesi, her ÅŸeyden önce varlıktan uzaklaÅŸmaya yol açmıştır.Oysa, düşünmenin düşünürce olabilmesi için yalnızca varlıktan çıkarak etkinliÄŸini sürdürmesi gerekir Heidegger’e göre. Heidegger’e göre metafizik, giderek her alanda etkili bir düşünüş olarak kendini göstermiÅŸ ve varlık tarihinde uzun süre etkili olmuÅŸtur.Bu düşünce tarzı ise “varlığın unutulması”na yol açmıştır.Heidegger, varlığın kendini iki tarzda olagetirdiÄŸini söyler: Metafizik düşünme” ve “düşünürce düşünme” tarzında. Varlık, metafiziÄŸin yüz çevirdiÄŸi, ama felsefenin özünü ve zorunluluÄŸunu aldığı ÅŸeydir. Düşünme-metafizik iliÅŸkisinde son söyleyeceÄŸimiz ÅŸudur: Heidegger, Metafizik düşünüşün aşılması ve düşünme ye geçilmesini savunur. Metafizik düşünce olacak fakat zamanı gelince yerini özlü düşünmeye bırakacaktır.

What is metaphysics? | The British AcademyMetafizik düşüncesindeki sorun 

MetafiziÄŸi bilimden ayıran, sorduÄŸu ÅŸu sorudur: “neden hep varolan var da hiç yok?” Heidegger, hiç’e iliÅŸkin sorunun sorulmasını olumlar, hatta bilimi bu soruyu sormamış olmasından dolayı yadırgar. Ancak, sorun metafiziÄŸin varolanın temelini bilmek istemesi ile birlikte varolanı varolan olarak sorguladığı için varlık olarak varlığa yönelememesindedir. MetafiziÄŸin varolanın bütünün ötesini bilmek istemesi Heidegger’de metafiziÄŸi önemli bir yere oturtur. Ancak, ona göre,metafizik varolanın bütünün ötesini sorarken aslında varlığı sormaktadır; ancak metafizik varolanı varolan olarak düşündüğü için varolanı görebilecek ışıktan yoksundur. Varlığın unutulmuÅŸ olmasını da felsefe tarihi boyunca metafizik düşünüşün aşılamamış olmasına baÄŸlar.
Metafiziğin aşılması sorunu

Heidegger’in metafiziÄŸi aşıp düşünmeye geçmek istemekteki amacı insanı yeniden kendi özüne kavuÅŸturmaktır. çünkü metafizik düşünce insan ile varlık arasındaki iliÅŸkinin gerçekleÅŸmesine her durumda engeldir. Ona göre, “varlığın kendisi üzerine düşünmek” metafiziÄŸin aşılmasıdır. MetafiziÄŸin aşılması insanın özünün deÄŸiÅŸmesinin baÅŸlangıcıdır. Bütün bunlar göz önüne alındığında Heidegger’in tüm çabası, MetafiziÄŸin, insanın varlığa olan bağında” varlığa yakınlığını engelleyen bir düşünce olduÄŸunu göstermektir ve buna baÄŸlı olarak da Metafizik düşünceden sıyrılıp yerine, insanı yeniden varlığa yakınlaÅŸtıracak bir düşünüşün öncülüğünü yapmaktır.
Heideger’de metafizik kavramı 

Heidegger’in metafizik kavramı ile niçin ilgilendiÄŸi ve bu sorunu nasıl ele aldığını anlamaya çalıştık .Birazda Heidegger’de metafizik kavramı üstünde duralım.Heidegger, “Metafizik, varolanı olduÄŸu gibi ve bütünüyle kavramak üzere yeniden ele geçirmek için onun ötesine iliÅŸkin soru sormaktır” tanımını yapar. Bunun yanında Heidegger’in metinlerinde metafizik, bazen hiç’in araÅŸtırılmasına yönelik bir sorgulama biçimi, bazen “varolana iliÅŸkin hakikatin tarihi”, bazen de felsefe ile eÅŸ anlamlı olarak karşımıza çıkar. Heidegger’in MetafiziÄŸe yüklediÄŸi anlamlar göz önüne alınırsa, onun metafiziÄŸe karşı çıkmadığı ancak onu aÅŸan bir düşünüşün peÅŸinde olduÄŸu görülür. Heidegger, MetafiziÄŸi aÅŸmanın yolunu metafizik nitelikte bir sorunun içine girmekte bulur. Heidegger’in bütün bu soruÅŸturmasında ‘meta’yı “öte” olarak görmesinin etkili olduÄŸu söylenmelidir.
University of London students demand ‘white philosophers’ like Plato, Kant be removed from syllabus Henri Bergson’da metafizik :Zekanın bilimdeki yeri 

Zeka, doÄŸal eÄŸilimi gereÄŸi, dış nesnelere yöneliktir. Zekanın iÅŸlevi dış dünyayla uyum içinde yaÅŸamamızı saÄŸlamaktır. Bunun için yönelimi hep kendi dışımıza doÄŸrudur.Henri Bergson, zekayı düşünüşümüzün maddeyi ve dış dünyayı araÅŸtırabilen bir biçimi olarak 🔗görür. Zihnin diÄŸer tür iÅŸleyiÅŸi, yani kendi üzeine döndüğündeki durumu, artık zeka olarak adlandırılmamalıdır. Bu edimin adı "sezgi" dir. Zeka ile bilim ve mekanik; sezgi ile metafizik alanına dair önermeler oluÅŸturulabilir. Bu baÄŸlamda, Bergson’da metafizik bilmek ve bilmekle ilgili bir konu olarak karşımıza çıkar.
Sezgi: Mutlak olana götürme yolu 

Bergson, “sezgi”yi “ayrıştırma” dediÄŸi baÅŸka bir edimle karşılaÅŸtırır. Zihnimizde doÄŸal olarak bulunan eÄŸilimden dolayı araÅŸtırmalarımızda sezgiden çok ayrıştırmayı kullanırız.Ayrıştırmada yapılan, nesne ile baÅŸka nesneler arasındaki ortak öğeleri bulma iÅŸlemi olduÄŸundan, bu yolla elde edilen bilgi daima görelidir. Pozitif bilimin de metodu ayrıştırma olduÄŸu için bu alanın bilgileri de görelidir. Bergson, zihnin maddeye yönelen iÅŸleyiÅŸinin karşısına zihnin kendi üzerinde düşünüşünü, görelinin karşısına mutlak olanı ayrıştırmanın karşısına sezgiyi koyarken izlediÄŸi çizgide kalarak, pozitif bilimin karşısına da metafiziÄŸi yerleÅŸtirir. Bu durumda metafizikte kullanılacak bilme yolu “sezgi” olarak kendini gösterir.Sezginin nesnesi “süre” ya da “içsüre”dir. Sezgi yoluyla bilgi edinmek istediÄŸimizde yönelmemiz gereken ÅŸey zamandaki akışında kendi kiÅŸiliÄŸimizdir.
Sezginin nesnesi olarak süre 

Bergson’a göre kesintisiz bilinç akışı ya da iç yaÅŸam olan süre, ayrıştırma yöntemiyle hiçbir ÅŸekilde ayrıştırılamaz.Zeka, ayrıştırma yoluyla bildiÄŸi için süreyi bilmede yetersizdir.Ayrıştırma devinimsizi araÅŸtırır.Süre devinimlidir.Bergson’a göre gerçeklik, sürekli ve kesintisiz bir akış olan devinimdir.Sezgi, deÄŸiÅŸmenin, devinmenin kendisi olan süre ile tam uyuÅŸması gereken bir edimdir.
Bergson’da Metafizik kavramı 

Bergson’a göre, felsefe zekanın sınırlarını aÅŸan bir etkinliktir.Bu durumda ona göre felsefede kullanılması gereken bilme yetisi sezgidir. Bergson, 🔗Zenon’la baÅŸlattığı metafiziÄŸi “eski metafizik” olarak adlandırır ve onu gerçekliÄŸin yapısını anlamak için gösterdiÄŸi çabada zekayı kullanmış olması nedeniyle yanılgıya düşmüş olarak görür.Kendisi, zekanın yerine sezginin geldiÄŸi yeni bir metafizik kurma çabasındadır.Burada Bergson’un ‘Metafizik’i felsefeyle neredeyse eÅŸanlamlı kullandığı görülür.O halde Bergson’da MetafiziÄŸin özel yöntemi sezgi, sezginin nesnesi de süre olduÄŸuna göre, metafizik, mutlak olanı tanımayı saÄŸlayan bilgi alanıdır. Ayrıca Bergson’da metafiziÄŸin varlık ve varolanla ilgili olmadığı da görülür.
Has Science Replaced Metaphysics? - Big ThinkViyana çevresi ve Carnap’ta Metafizik
Viyana çevresi’nin genel felsefe tavrı -çağın koÅŸullarının da etkisiyle- felsefenin bilimsel olması gerektiÄŸi 🔗yönündedir.Viyana çevresi’nin MetafiziÄŸe bakışı da bu tavır çerçevesinde olacaktır. Viyana çevresi filozofları metafiziÄŸe ÅŸiddetle karşı çıkmıştır.
DoÄŸrulama sorunu ve doÄŸrulanabilirlik

A.J.Ayer’e göre doÄŸrulama ve doÄŸrulanabilirlik deneysel olgularla ilgili önermelere iliÅŸkin kavramlardır.Viyana çevresi, doÄŸrulanabilirliÄŸi söz konusu olmayan önermeleri bilimden ve felsefeden çıkartmak istemektedir.Olgusal birer anlam taşımayan önermeler yalancı önermelerdir. Carnap’ın doÄŸrulanabilirlik sorununu ele alış tarzına göre de Viyana çevresi’nde, bir önermenin anlamlılığı onun deneye dayalı doÄŸrulanabilirliÄŸine baÄŸlıdır.
DoÄŸrulanabilirlik ve MetafiziÄŸin yadsınması 

Carnap, doğrulanabilir önermelerin anlamlı olduğunu söyler.Deneyi aşan ve deneyin ötesinde kalan şeye ilişkin bilgi ortaya koymak isteyen tüm önermeleri Metafizik olarak adlandırır. Metafiziği yadsıma tavrında olan Carnap, yaptığı metafizik tanımı gereği yadsıyacak birçok şey bulur.Nitekim Carnap, felsefe tarihindeki görüşlerin neredeyse hepsini metafizik sayarak yadsır.
Bilimsel felsefe ve Metafizik 

Carnap, felsefe sorularını, metafizik, psikoloji ve mantık adlı üç alanda toplar.Felsefe sorularından Metafizik olanların sanat alanına ait olduğunu söyler; psikolojiyi ise bir deneysel bir bilim sayar. Felsefe kalan ise mantıktır.Felsefenin işlevi, mantıksal çözümleme yaparak eleştirel bir etkinlik gerçekleştirmektir.Böylece metafizik, bilgi olma bakımından geçersiz kılınmıştır.

Viyana çevresi ve Carnap’ta Metafizik kavramı 

Bir önermenin doÄŸrulanması ancak ve ancak, duyusal ya da anlık algılarımıza dayanan gözlemle yapılabilir. Bunun dışındaki savların bilgisel deÄŸeri yoktur.Metafizik önermeler de madde ötesine ait olduÄŸu için bilgisel açıdan bir ÅŸey ifade etmezler.Buradaki “öte”, gözlemlenebilir olarak deneyin dışındaki her ÅŸeyi anlatır.Bilgilerimizin doÄŸruluÄŸu sorununa açıklık getirmeyi amaçlayan Viyana çevresi, bilgilerimizin doÄŸruluÄŸuna güven duymamızı saÄŸlayıcı bir ölçüte dayanarak sorunu çözdüğü düşüncesinin yanında, bu ölçüte göre metafizik kavramını oluÅŸturur.

Sonuç olarak Viyana çevresi’nin kendi felsefe anlayışı çerçevesinde oluÅŸturduÄŸu bir Metafizik kavramına dayanarak felsefede MetafiziÄŸi yadsıdığı görülür. 

Kaynaklar

1.https://en.wikipedia.org/wiki/Metaphysics_(Aristotle)

2.https://plato.stanford.edu/entries/francis-bacon/

3.https://plato.stanford.edu/entries/descartes-modal/

4.https://plato.stanford.edu/entries/hobbes/

5.https://ndpr.nd.edu/reviews/locke-s-metaphysics/

6.https://plato.stanford.edu/entries/berkeley/

7.https://plato.stanford.edu/entries/hume/

8.https://plato.stanford.edu/entries/kant/

9.Video YT-Academie of ideas-https://www.youtube.com/watch?v=qKq0Afmsj-U

10.https://plato.stanford.edu/entries/dilthey/

11.https://en.wikipedia.org/wiki/Introduction_to_Metaphysics_(Heidegger_book)

12.https://plato.stanford.edu/entries/bergson/

13.https://plato.stanford.edu/entries/zeno-elea/

14.https://link.springer.com/chapter/10.1007/978-94-011-3182-7_10

15.https://en.wikipedia.org/wiki/Analytic%E2%80%93synthetic_distinction

16.https://www.jstor.org/stable/29789954

17.https://www.jstor.org/stable/44645991

Tags

Yorum Gönder

0 Yorumlar
* Please Don't Spam Here. All the Comments are Reviewed by Admin.
Yorum Gönder (0)
Our website uses cookies to enhance your experience. Learn More
Accept !